Koja banka ima najbolji i najpovoljniji tekući račun?
U današnjem tekstu imamo jednu poprilično zanimljivu temu koja će vrlo verovatno zanimati sve, a to je odgovor na pitanje: „Koja banka ima najbolji i najpovoljniji tekući račun?“. Sa obzirom da svaka odrasla osoba starija od 16 godina jednostavno mora da ima tekući račun da bi normalno funkcionisala, ovo pitanje je poprilično interesantno i pozivam vas da pročitate ovaj tekst do kraja.
A ako Vam se ne čita, možete pogledati moj video na ovu temu:
Kao što smo rekli u uvodu, skoro svi imaju tekući račun i tekući račun je temelj ličnih finansija moderne osobe. Inovacije kao što su elektronsko bankarstvo i pojava jeftinih platnih kartica su dovele do toga da velika većina mlađih osoba preferira plaćanje karticom od plaćanja gotovinom. I to čak i nije toliko loše, ako plaćamo debitnom karticom nema troškova kamate kao kod kreditnih kartica, a sa druge strane imamo mogućnost da mnogo lakše pratimo naše tokove novca i analiziramo našu potrošnju.
Sa obzirom na ovaj značaj tekućeg računa u našim finansijama, odlučio sam da analiziram ponude banaka u Srbiji i dođem do odgovora na pitanje koja banka ima najbolju ponudu i koji račun je najbolji i najpovoljniji za nas kao korisnike. Analizom sam utvrdio da je ponuda banaka poprilično raznovrsna, tako da je bilo potrebno da sve tekuće račune podelim u nekoliko kategorija, a sve u cilju adekvatnog poređenja ponude banaka. To znači da sam sve tekuće račune podelio na tri velike grupe:
- Omladinski / Studentski računi
- Budžet varijanta tekućeg računa i
- Premium varijanta tekućeg računa
Krenimo od prve grupe, a to su Omladinski ili Studentski računi. Ideja kod ovih računa je jednostavna, namenjeni su mladima, uz njih se dobija neka jednostavna debitna kartica i ono što je najbitnije – besplatni su. Da ne prolazimo sada pojedinačne ponude banaka, na linku u opisu videa možete naći tabelu sa pregledom uslova po bankama i tu možete videti šta vam se čini kao najbolje.
Sledeća grupa su računi iz tzv. Budžet varijante. Ideja je da se ovde ponudi najveća vrednost za novac i verujem da prosečnoj osobi treba račun iz ove kategorije. Svi račun imaju eBanking i mBanking, što je poprilično bitno, a cene održavanja računa se kreću između 200 i 300 dinara mesečno, što je poprilično podnošljivo.
I za kraj, imamo premium tekuće račune koji u sebi imaju i šta vam treba i šta vam ne treba. Ono što je po meni dobro kod ovih računa, jeste da pojedine banke nude potpuno besplatne transakcije u okviru ovog računa, što se može isplatiti onima koji imaju puno plaćanja tokom meseca. Takođe neke kartice nude pristup biznis klubovima na aerodromima, što je super za one koji često putuju. Cene ovih računa dramatično variraju, od nekih 750 pa sve do 4,000 dinara mesečno, ali računajte da se usluge poprilično razlikuju.
I na kraju mogu da kažem da su ponude banaka toliko slične i cene usluga su toliko približne za neke standardne usluge, da jednostavno ne možemo da donesemo odluku na osnovu ove kvantitativne analize. Mislim da su mnogo bitnija dva faktora koja se ne ističu baš toliko na sajtovima banaka:
- Kvalitet usluge i
- Broj filijala i bankomata u našoj blizini
Dozvolite mi da objasnim malo detaljnije. Kvalitet usluge u banci ja gledam pre svega kao sposobnost zaposlenih u banci da izvrše zahtev klijenta bez mnogo opterećenja i stresa za samog klijenta. Da li su zaposleni spremni da objasne, da li su ljubazni, te stvari. Problem je samo što banka neće na svom sajtu staviti: „U našim filijalama rade uobraženi službenici koji će sve uraditi kako bi vas skinuli sa dnevnog reda za dva minuta“. E upravo ovde možemo iskoristiti forume, moj predlog je da odete na Reddit, u podforum posvećen finansijama u Srbiji, i tu pretražiti sve komentare vezane za banke i tekuće račune. Na primer, tu ćemo videti da su korisnici nezadovoljni Bankom Inteza, a da su zadovoljni Raiffeisen bankom. Ili da su zadovoljni jednom uslugom, a da drugom nisu.
Drugi bitan faktor je takođe broj filijala i broj bankomata, ali u našoj blizini. Pod našom blizinom smatram našu kuću, naš posao i generalna mesta koja često posećujemo, recimo jednom nedeljno. Na primer, ako ja živim u Subotici, šta mene briga što neka banka ima 200 bankomata i 100 filijala u Beogradu? Meni treba da bude bitno koliko lokacija neka banka ima u Subotici. Da li postoji bankomat u mojoj blizini? Da li banka ima filijalu u centru grada? Da li mogu nešto da obavim subotom? Po meni su ova pitanja čak i značajnija od npr. cene održavanja tekućeg računa. Zašto? Pa pogledajmo ovako, ako ja imam račun u nekoj banci koja nema bankomate u mojoj blizini, a hitno mi zatreba novac, ja ću morati da odem na bankomat druge banke koji mi se nalazi u blizini i podignem novac na tom bankomatu. I tom prilikom će nastati naknada od 200-300 dinara, koja će biti značajnija od troška održavanja računa. Još ako se ovakav slučaj ponovi 2-3 puta mesečno, onda je razlika još značajnija.
I hajde polako da zaokružimo priču i donesemo neki konkretniji zaključak. Da sada moram da izaberem banku u kojoj bih otvorio tekući račun, ja bih prvo krenuo da analiziram svoje okruženje i vidim koje banke se nalaze u mojoj blizini. Kada to uradimo, nadam se da će biti nekih 5-6 banaka ako živite u nekom gradu, onda bih predložio da uradimo istraživanje na internetu koliko su klijenti tih banaka zadovoljni. Ako se ispostavi da je jedna banka na toj listi čist pobednik, onda bih istražio pakete u toj banci. A ako se ispostavi da su ljudi zadovoljni sa 2-3 banke, e onda bih pogledao tabelu iz opisa ovog videa i otišao na sajt banke i izabrao onu ponudu koja mi se najviše odgovara. I na taj način dolazimo do najboljeg tekućeg računa kojeg ćemo sa zadovoljstvom koristiti.