Intervju - mlmprevara.com

Dragi čitaoci, izuzetna mi je čast da vam predstavim ekskluzivni intervju sa autorom sajta MLM Prevara, koji je postao glavni izvor informisanja o potencijalnim prevarama na ovim prostorima. Ovaj sajt je svojim kvalitetnim i proverenim informacijama je u kratkom roku postao trn u oku svim prevarantima, sa obzirom da je u popriličnoj meri otežao svaku buduću prevaru. Nadam se da će vam se svideti intervju, a takođe vas pozivam da podržite i sajt mlmprevara.com tako što ćete ga posetiti sa vremena na vreme.

LF: Čisto kako bi te čitaoci bolje upoznali, hteo bih da te pitam nešto o tvojoj prošlosti, koja je bila glavna motivacija da započneš sa sajtom mlmprevara.com? Kako je izgledao neki prvi susret sa MLM šemom i da li si možda bio član neke MLM šeme u prošlosti?

Moj prvi susret sa MLMom se desio mnogo godina unazad pre nego što sam uopšte razmišljao o tome da pokrenem neki svoj sajt, a još manje da će to biti upravo blog koji će se kritički baviti mrežnim marketingom i sličnim piramidalnim-ponzi šemama.

Tih godina se uveliko gurao Amway, tako da se moja malenkost našla u jednoj sasvim nesvakidašnjoj situaciji na Amway seminaru. Ne mogu baš da zalazim u detalje iz opravdanih razloga, još sam prolazio kroz tešku životnu fazu u tom periodu (verovatno sam i zato bio ciljan), ali sam nekako smogao dovoljno snage da ne budem navučen bajkama o poslu iz snova ili kako ću svoje velike probleme rešiti upravo kroz MLM.

Tvrdoglavost sa moje strane je takođe imala popriličan uticaj, jer nisam odustajao od stava da nešto tu ne štima u Amway poslu, mada nisam mogao konkretno da zaokružim šta tačno. O MLM-u u tom periodu nije bilo dovoljno informacija i podataka, naročito ne na našem jeziku, plus što je pristup internetu bio dosta ograničen, bar u mom slučaju. Tako da jedino što me je tada spasilo bila tvrdoglavost, logično razmišljanje i odbojnost prema agresivnom tipu prodaje. Bilo je i provokacija sa njihove strane, kada su uvideli da ne ide.

Naravno da su oni (promoteri) nametali svoje “argumente” kao što ih i danas nameću u svakom MLM-u, ali ono što nisu mogli da tako lako da prikriju bilo je ponašanje nalik sektaškom – upadljivi MLM rituali i pozdravi, pritisak od strane grupe, velika privrženost liderima za koje nikad nisam čuo do tog sastanka, i napadnost da se uđe odmah, baš sad. Odbio sam i verovatno bi se sve na tome završilo, da nisam godinama kasnije naleteo prvo na Gem Collection, a potom Lyoness i SCnet.

Nedugo nakon mog prvog susreta sa Amway na internetu je osvanula kniga Merchants of Deception, koja je ujedno moja prva i glavna literatura u vezi mrežnog marketinga, jer je uveliko opisala Amway sistem i iskustvo jednog Amway dijamanta. Posle su došle i druge litetarture, tekstovi i snimci ali MoD smatram kao jednog od najboljih informatora za MLM i želja mi je da se odradi njen prevod. Koliko je ta knjiga precizno prošla kroz sve aspekte mrežnog marketinga se teško može opisati bar dok ne naletite oči u oči sa nekim MLM promoterom, kakav je bio moj slučaj kada su pokušali da mi sledeći put uvale Lyoness, i to kada sam to najmanje očekivao. Sve je opet bilo tu, od prikrivanja imena firme, pa pritisak putem bliske osobe, navodno dobra zarada i veo tajnosti na osnovu koga pokušavaju da vas upecaju. U vreme Amway, ime biznisa se nije spominjalo kako se potencijalna žrtva ne bi raspitala o samoj firmi, a u vreme Lyoness-a kako ne biste proguglali i saznali nešto loše o njoj. Prođu decenije ali kada je MLM u pitanju, neke metode se ni malo ne menjaju. I tako su Lyoness, a potom SCnet uveliko kumovali da pokrenem svoj blog, naročito kada je postalo jasno da moja prvobitna aktivnost na raznim online forumima i diskusijama prosto nema svrhe, jer će pre ili kasnije da ih prekrije neka druga tema.

Dakle, da odgovorim još i na tvoje pitanje, mada mislim da je već jasno. Nisam bio član MLM-a ali sam zahvaljući tim sastancima i seminarima na kojima sam bio, uz kritičku literaturu, kroz video i tekstualne materijale nekadašnjih članova a i MLM promotera, kao i praćenjem inostranih kritičara i blogera, stekao poprilično znanje o MLM-u i osobama koje ga promovišu. Dodao bih još i skoro 10 godina praćenja raznih šema na našim prostorima, od kojih je najviše prednjačio SCnet.

LF: Sa obzirom da si bio svedok mnogim MLM šemama koje su se pojavljivale i nestajale na našim prostorima, da li postoje neke zajedničke karakteristike koje si uočio kod svake MLM šeme koje nam mogu pomoći da lakše identifikujemo prevaru?

Obavezno ulaganje para u razne nivoe, pakete, tipove članstva – kao preduslov da bi moglo uopšte da se učestvuje… Bajke o finansijskoj nezavisnosti, poslovnoj sigurnosti, pasivnom prihodu, mogućnost da se zaradi za penziju u periodu od 3, 4, 5 godina.

Reklamiranje revolucionarnih proizvoda ili usluga koji će doneti tu ekonomsku stabilnost ili nose veliki potencijal u budućnosti, bez neke objektivne analize. Većina argumenata ZA mahom su zasnovani na subjektivnim osećanjima i uverenjima. Kod proizvoda čest slučaj da nije poznat njihov proizvodni ili nabavni proces, niti da li stvarno imaju specifična svojstva i osobine o kojima se priča.

“Vi ste vlasnik svog biznisa” – takođe jedna od apsurdnih tvrdnji koja se provlači već decenijama. Zašto apsurdna – jer ni jedan od članova MLM-a ne poseduje jedno od 3 moranja: mora da poseduje kontrolu nad proizvodom, nad distribucijom proizvoda i nad cenom proizvoda (detaljnije obrađeno u tekstu: https://mlmprevara.com/8-razloga-zasto-mrezni-marketing-nije-biznis/). Velika većina (preko 90%) je prinuđena da pokriva svoje minuse tako što će proizvode ili usluge nuditi ispod cene koju su platili.

Plan kompenzacije ili plan zarade uveliko zagovara da možete više da zaradite ili ostvarite bonuse, što više ljudi uvučete u šemu, a ako dobar broj njih uplati neki jači paket time je i bonus veći. Dakle usko vezano za  regrutaciju, mada se to u MLM zove oformljavanje timova. To je taj piramidalni deo gde se uveliko prećutkuje da više nije važna prodaja nego regrutacija. Suštinski tu je jedini način da se “uspe”, a ne kroz prodaju proizvoda ili usluga. Iz tih razloga ako ikada u nekim oglasima ili grupama primetite da se traže ozbiljni ljudi za neki posao, radi ulaska u tim i da nije potrebno iskustvo, a pominju se solidne zarade, znajte da je reč o nekoj šemi mrežnog marketinga ili prevari sličnih karakteristika (ponzi-piramida).

Učestala pojava je i da se ista ona lica koja su do juče govorila pozitivno o jednoj prilici, danas hvale drugu, obično bez ikakvog objašnjenja šta se desilo sa prethodnom. Tako da uvek treba ispitati ko sve učestvuje u nekoj novoj šemi. Jednostavnije prevare sa MLM tipom regrutovanja će gledati da sakriju svoje vlasnike i organizatore, ili će podmetnuti neko naivno lice (Kangaro Treasure, Hello Future).

Složene šeme će ići drugim pristupom, da se pošto-poto predstave kao legalni entiteti. Smatram ih mnogo opasnijim naročito jer opstaju na dosta duži period i namazani su raznim trikovima. U takve ubrajam Lyoness, Farmasi, Avon, FLP (Forever Living Products), NuSkin, Herbalife, Amway… Mahom klasične MLM kompanije sa proizvodom koje su tu već decenijama.

Ovo su samo neke od stavki ili karakteristika koje se često provlače kroz MLM, ali najbitnija je uvek bila ona prva – obaveza ulaganja, mada je nikad tako ne nazivaju. Amerikanci za to kažu: Pay to play – plati da bi se igrao (ili plati pa se klati, dodao LF). Mrežni marketing uveliko izbegava za uplate da ih nazove pravim imenom: investicijama ili ulozima. Mahom su to depoziti, članstva, kapare; uplate za edukacije, franšize, startne pakete pa čak mogu da iz nazovu i donacijama.

LF: Sa obzirom da i MLM šeme evoluiraju i pronalaze nove metode za realizaciju prevara (kao što su na primer kripto valute), da li je to nateralo i tebe da se usavršavaš kako bi razumeo nove prevarantske metode?

Suština MLM je uvek bila ista – ubediti druge da kroz što duži period ulažu u to što im nude, da dovlače nove naivčine i da se što manje odgovara na teška i škakljiva pitanja. Previše pitanja – znači nema poverenja u “posao” i takvi se ubrzo izbacuju iz MLM kolektiva. Najopasniji su oduvek bili oni koji postavljaju logična i precizna pitanja. U prevodu, lica koja znaju da razmišljaju.

Zato izbegavaju da uvlače takve, i mahom traže mlade, neiformisane osobe i one koja prolaze kroz teške životne ili finansijske probleme. Takvima se lako može manipulisati a još lakše rešiti problem oko njihovih žalbi jer dobar deo njih nema tu finansijsku sposobnost da se nosi na sudu sa multimilionskom kompanijom.

Kriptovalute su otvorile jedan novi front, pošto većina ljudi ne kapira o čemu se tu konkretno radi ali su zato čuli da se obrću velike pare. Naravno za MLM ajkule to je bio znak da su se pojavile nove mogućnosti za manipulaciju i sa dobro osmišljenom pričom, mogu da izmanipulišu mnogo veći broj lica za razliku od klasičnih MLMova i ponzi-piramidalnih šema.

Imali smo takav primer sa Onecoin šemom, gde sam bio primoran da naučim što više detalja, jer nisam mogao drugačije da svojim čitaocima objasnim šta je blockchain, koje su to karakteristike kriptovaluta, kako se stvara vrednost kod kriptovaluta, zbog čega su osmišljene kriptovalute i zašto su MLM kriptošeme farsa.

Dodatan problem činila su lica – učesnici u Onecoin-u, koji su već posedovali neko znanje o kriptovalutama, Bitcoin i blockchainu, ali su to svoje znanje zloupotrebljavali da još više navuku nove učesnike, a sebe istaknu kao neke stručnjake. Jedan od njih je po sopstvenom priznanju uložio preko 60 Bitcoina i 10,000 evra, branio Onecoin svom snagom, najčešće putem besmislenih stavova i bez proverenih argumenata, da bi se na kraju samo povukao kada su počela hapšenja, poternice i procesi protiv odgovornih lica.

Kritičari poput mene su ukazivali da je osnovni problem kod Onecoin-a bila njegova centralizovanost, što se samo po sebi kosilo sa otvorenošću i slobodnom trgovinom kriptovaluta kao što je Bitcoin.

Slično se i danas dešava, samo što su sada radi o tzv. tokenima, gde se njima “trguje” na ograničenom broju marketa (ponekad samo jedan market) i na osnovu toga ubeđuju naivni da će im vrednost skočiti. Teško je objasniti tim ljudima da se za male količine uloženog novca mogu “ištampati” nekoliko miliona takvih tokena. I onda se oni prodaju u MLM paketima po ceni 1 do 10 dolara po tokenu, dok im je realna cena manja od 0,01 centi. Možda bi najbolji primer bio da napravim jedan AntiMLM token i da ga kao takvog besplatno delim drugima, pa da svi vide koliko je lako napraviti tako nešto.

Inače, ranije nije bilo toliko teško da se objasni razlika između pravih i kripto prevara, recimo kada neki MLM kripto nije bio izlistan na kripto menjačnicama poput Coinmarketcap. Tada je taj argument mogao da se koristi kao određen pokazatelj legitimnosti neke kriptovalute, ali je bilo veoma kratkog daha jer su i sami prevaranti postali svesni važnosti da svoje kreacije izlistaju na bilo kojoj menjačnici koja će im omogućiti  zaobilaznim putem da se nađu na tom glavnom – Coinmarketcapu. Posle su došli kripto tokeni, Ethereum smart ugovori, Metamask, Chainswap, NFT i mnoge druge stavke o kojima isto sad treba da se uči, ovladava i objašnjava. Suštinski, biti kritičar MLM-a nije ni malo lako, čak ni kao hobi, jer treba ispratiti svaki novu šemu koja se osmisli.

LF: Koja MLM šema ti je izgledala toliko jednostavno i očigledno da si morao da se zapitaš: „kako je uopšte ovo uspelo“?

Gem Collection i Kangaroo Treasure

Gem Collection sa onim suludim sastancima, šatro tajnim okupljanima gde je narod poverovao da će im kupovina neke knjige od 500 evra obezbediti finansijsku stabilnost i blagostanje, i da na isti način navlače svoju rodbinu, prijatelje, komšije, rođake. Bilo je i hapšenja i medijske pokrivenosti ali se na kraju završilo neslavno po oštećene. Lično vidim samo još jedan primer gde je domaće
zakonodavstvo i sudstvo uveliko zakazalo da se slične prevare spreče u budućnosti.

Isto mogu da kažem i za Kangaroo Treasure, gde su bili mnogo očigledniji znaci da se radi o prevari. Mada je delovala više kao klasična ponzi šema, njeni promoteri su se držali MLM principa regrutovanja. Dobar deo učesnika je čak i bio upoznat da se radi o prevari ali su odlučili da na to zažmure. Sve zbog velike pohlepe za novcem.

A ni Kengur nije bio dovoljan da se narod ponovo ne upeca, ovog puta na Hello Future. Tako da bi mogao i njega da uvrstim, mada mu je priča bila iole složenija, ali isti znaci upozorenja su opet bili tu: nivoi članstva, obavezne uplate, insistiranje da se regrutuje što više novih ljudi, skriveni vlasnici (opet Kineskog porekla), itd…

LF: Sa obzirom na prirodu tvog sadržaja, apsolutno je razumljivo što želiš da ostaneš anoniman. Da li je bilo nekih otvorenih pretnji i ucena od strane lokalnih saradnika u nekim MLM šemama?

Bilo je dosta pretnji naročito tokom perioda Lyonessa, SCnet-a, mahom psovke, prozivke i pretnje potencijalnim tužbama, da bi sve to eskaliralo tokom uspona Onecoin-a. Tada mi je prvi put prećeno fizičkim nasiljem u maniru kako će mi polomiti ruke i noge, time što sam mnoge potencijalne žrtve odvratio od ulaska u pomenutu šemu.

Niko od njih se nije udostojio da makar uputi izvinjenje nakon što se ispostavilo da su uveliko reklamirali i podržavali jednu od najvećih kripto prevara do sada. I dan danas sam ubeđen da mi ne bi oprostili sve što sam pisao i što uporno podsećam o njihovim delima. Kada bi kod nas, a i u Evropi postojao zakon po kome bi promoteri prevara delili odgovornost zajedno sa organizatorima, bilo bi sigurno drugačije i ne bi saradnici bili samo u mogućnosti da glume žrtve i prave se kako nisu bili upoznati.

LF: Kako komentarišeš krivičnu prijavu koju su protiv tebe podneli organizatori Hello Future MLM šeme? Zanimljivo je to da njihova prevara nije poživela da vidi epilog podnete prijave?

Kao jedan od argumenata koji ću rado da spomenem svaki put kada mi budu pretili sličnim nazovi-tužbama. Inače tužba sama po sebi deluje neispravno, jer fali broj prijave a nema ni štampanog potpisa podnosioca tužbe.

Suštinski da nisam anoniman, verujem da bi bilo pravih tužbi a verovatno i pokušaja da se ispune
ostale pretnje, jer moja delatnost na blogu zadire duboko u potencijalna primanja koje promoteri rizikuju da izgube, jer što više ljudi se informiše o tome šta se stvarno dešava iza kulisa, utom su veće šanse da će propasti sav trud oko promocije.

Veliko vreme se utroši oko sastanka, ubeđivanja, manipulisanja i taman kad deluje da je stvar zaključena sa novim članom i njegovom/njenom uplatom, za manje od 24 sata im stigne veliko razočarenje. Ranije je bilo da se potencijalan član odvrati od razgovora sa porodicom, supružnicima ili rođacima dokle god se ne završi taj deo. Išlo se u krajnost da osoba koja dovlači novog člana bukvalno ide sa njom ili njim u poštu ili banku, i ne skida mu se sa grbače dok ne uplati. Danas im je najveća bojazan da novi član ne progugla malo po internetu, a još više da se njihova šema ne nađe na mom sajtu.

LF: Da li si imao slučajeve da ti se neki ljudi obrate sa izvinjenjem nakon „pucanja“ neke šeme? Ili netrpeljivost postoji i nakon što postane očigledno da je sve bila prevara?

Izrazito retko. Obično su to bile osobe koje se nisu mnogo angažovale u vezi promocije ili nisu trošile svoje vreme da je pošto-poto brane. Što se tiče glasnogovornika, takvi se do sada nisu javljali, niti sam primetio da je iko od njih okrenuo drugi list. Mahom nastavljaju u nekim novim prilikama ili gledaju da se ne eksponiraju previše.

LF: Da li si imao slučajeve među svojim prijateljima ili poznanicima, gde si identifikovao neku šemu, ali da su oni odbijali da prihvate činjenice? Čuo sam da postoji ovaj fenomen gde učesnici veruju da svako ko im kaže istinu zapravo „gazi po njihovim snovima“?

Da, imao sam takve primere. Štaviše, nadam se da ću uskoro izaći sa novim tekstom, nije isključeno i video klipom kako bi razjasnio šire to pitanje, jer nije ni malo naivna situacija kada vam se član porodice, supružnik, bliska osoba, prijatelj ili prijateljica upeca na tu zamku.

Bilo kakvo suočavanje sa njima će u 99% slučaja biti kontraproduktivno, pošto među prvim stavkama koje nauče u mrežnom marketingu jeste kako da prepoznaju “negativce”. Jer kad posao ne ide, ko treba da bude kriv? Firma? Naravno da ne, zato su tu negativci, pljuvači i slični. O tome koliko je MLM razorio bračne, porodične, prijateljske i poslovne odnose može da se pročito skoro na svakom internet ćošku. Sama pretraga za terminom “MLM horror stories” pružiće veliki broj primera.

A gaženje po snovima je jedan od najvećih “grehova” u MLM svetu. Deluje neverovatno ali to je istina. Članovi MLM tokom vremena podpadaju pod uticaj indoktrinacije da se mora biti pozitivan, motivisan, naelektrisan, uspaljen – svim srcem za biznis i samo za biznis. Ništa drugo više nije bitno ni važno. Naravno da taj vid ponašanja nije primetan u početku niti se nameće, ali kako vreme odmiče i što je osoba duže u mrežnom marketingu, sve će više naginjati na tu stranu.

Kako se ne bi primetile manjkavosti celog MLM biznisa, svi problemi i krivice mora da se prebace na učesnike ili njihove najbliže. Jer, ko ih ne podržava u biznisu znači da im ne misli dobro. Otud i ta opaska: “gaziš po mojim snovima“. Osoba koja se koristi takvim rečima je duboko zagrizla u MLM retoriku i njeno ponašanje više nije njeno. Sve što jedna takva osoba radi jeste ponavljanje reči i stavova tzv. mentora i lidera. Tako su naučeni, da treba da budu upravo poput njih i da će samo prihvatanjem i sprovođenjem oblika ponašanja tih istih lidera uspeti kroz vreme da i sami dostignu svoje zacrtane ciljeve – kuputi automobil, stan, ostvariti finansijsku sigurnost. Ukratko, ostvariće svoj san koji je u mrežnom marketingu 99% finansijskog ili materijalnog tipa.

Malo poznata posledica celokupnog naelektrisanog ponašanja jeste duboka depresija, jer ne može se večito biti pozitivan, nasmejan i motivisan. Plus je tu sukob neispunjenih želja i realnog stanja. To su dve strane medalje koju mogu biti sa teškim posledicama. Od rasturenih odnosa, brakova, do samoubistva. Ima popriličan broj zabeleženih slučaja, naročito u Americi gde su članovi MLM-a izvršili samoubistvo jer više nisu mogli da se izbore sa tim da tokom dana glume uspešnost, motivisanost, razbacuju navodnom zaradom, dok sami u četri zida skrhani finansijskim
problemima, zbunjeni realizacijom kako im posle svih kurseva, obuka, mentorstva još uvek ne ide u tom biznisu, te ne mogu da misle ni o čem drugom osim da su jedan veliki promašaj ili da im neko drugi smeta u poslu.

A najbolji pokazatelj uspešnosti u MLM je oduvek bio samo jedan papir podeljen na pola: sa leve strane svi troškovi bavljenja MLM-om, sa desne ukupna zarada od MLM-a.

Nema delotvornijeg načina da bilo koga odvučete od MLM-a jeste kada nju ili njega ubedite da odradi jedan takav balans stanja za period od  mesec, dva i više. Nije 100% garancija, ali postoji velika šansa da će jedna takva osoba sama da shvati kako MLM nije uopšte tako bajan kako se može činiti na prvi utisak. Ako je osoba već dugi niz godina u MLM-u, teško će tu doći do nekog otrežnjenja.

Ukratko, najbolji pristup je da glumite kako podržavate dotičnu osobu, člana MLM-a, ali da subtilno i strpljivo joj polako skrećete pažnju na taj bilans stanja. Najbitnije je ne ulaziti u konfronacije, rasprave i svađu, nego jednostavnim pristupima, malo po malo. Cilj je da u toj osobi probudite kritičko razmišljanje, nešto što MLM umanji / svede na minimum. Da se u jednom trenutku osoba sama zapita sa kojim ciljem je ona konkretno ušla u MLM ? Da bi terala određenu filozofiju ili je cilj bio (kako se tada reklamiralo) da se ostvari dodatnih prihod ? Ako se radilo o dodatnoj zaradi ili dodatnom poslu, pa gde je onda ta zarada ? Ovo pitanje postaje veoma bitno ako je prisutan prethodno pomenuti bilans stanja.

LF: Koliko sam uspeo da vidim prilikom istraživanja za jedan video, postoje osobe koje se mogu nazvati “serijskim MLM operaterima”, koje u svojoj biografiji imaju i po nekoliko uspešno realizovanih prevara. Da li negde postoji neka baza ili lista ovih ljudi ili je možda u planu da se tako nešto napravi?

Tako je, ima poprličan broj tih MLM karijerista, čija je lista preskakanja poduža ali njima je u interesu da se o tome što manje zna. Zato sad gledaju koliko god je moguće da uklone svaki sporan sadržaj iz prethodnih šema na svojim stranicama, kanalima ili društvenim mrežama, a neće se libiti i da zatraže od Google-a uklanjanje svog imena i prezimena iz pretraga, na konto ugrožene privatnosti ili da angažuju agenciju za takav posao.

Koliko god bili zakoni o privatnosti dobri, isto tako mogu lako da se zloupotrebe. Na primer, inostrani bloger BehindMLM.com, koji mi je ujedno poslužio i kao inspiracija, je često na meti raznih agencija i zahteva, od brisanja određenog dela teksta, do brisanja kompletnog sadržaja, pa čak i celokupnog bloga. DMCA zahtevi, tužbeni zahtevi, zahtevi Google da izbace njegove tekstove iz pretrage, omalovažavajući tekstovi od strane MLM pristalica itd… Mrežni marketing i njegovi pobornici preziru kritičare, jer im direktno utiču na “zaradu”. Zato će svim silama gledati da kritiku ućutkaju pretnjama ili tužbama, naročito one koji javno izađu sa kritičkim stavom ili istraživanjem: PRIMER.

Ja jesam podigao svoj wiki promoteri.mlmprevara.com, nalik na Dishonest.wiki, da bude svojevrsna domaća baza MLM učesnika, preletača i navijača, ali je u ranoj fazi razvoja, i još nisam siguran da je to pravo rešenje/pravi pristup. Neki od razloga su pomenute posledice koje ga mogu zadesiti, pa čak i ako je pisan strogo neutralno. Mislim da bi jedan takav wiki ipak trebao da bude odvojen od mog bloga i da na njegovom sadržaju učestvuje dobar deo domaće internet zajednice pod uslovom da postoji interesovanje.

Jeste da bi takva baza imala negativnu konotaciju u maniru – ko ste vi da sudite o bilo kome kad niko od njih nije optužen, progonite ih bez razloga i tome slično, ali kad već očigledno ne postoji zaštita od same države, policije i sudstva, jedna takva lista se prosto nameće kao potreba.

LF: I za kraj, koji su tvoji saveti kako da napustimo MLM šemu?

Ako ste u MLM šemi, a u međuvremenu ste spoznali šta se stvarno dešava, prvo treba da se potapšete po ramenu. Jeste malo teže i čudno kad tako nešto sami treba da odradite ali ima veoma dobar razlog za to. Shvatili ste da niste ovca i da nećete više dozvoliti da vas bilo ko vuče za nos, bar kad je MLM u pitanju. I zbog treba da budete ponosni. Nakon toga samo se pokupite i izađete. I to je to.

Šalu na stranu, odlazak iz MLM-a nikad nije jednostavan jer trenutno stanje nije isto za bilo koga od nas. Možete biti jedan od supružnika, jedan od roditelja ili sin, ćerka koji se osvestio/la. Možda je cela porodica ili komšiluk deo nekog MLM kolektiva i jedini ste vi budni. Možda ste bili najglasniji a sada osećate sram. Šta god bilo, probajte da ostavite sve to po strani i da gledate isključivo svoj život, ako je to ikako moguće.

Najbolje je da prekinete sve kontakte sa MLM kolegama i koleginicama u potpunosti, i ako vas iko od tih sada bivših saradnika pita bilo šta u vezi MLM-a, jednostavno se pravite ludi. Najbolje bi potpuno ignorisati takva pitanja, po potrebi promeniti broj telefona, izbaciti iz kontakt liste, blokirati ili ugasiti socijalne mreže itd. Prostim rečima ne želite više da imate bilo šta sa njima, rešite se svih promotivnih materijala, proizvoda, pamfleta – svega onoga što vas može podsetiti na taj MLM biznis, i posle se polako vraćajte na svoje staro ja, ono pre MLM-a.

Neće biti lak put u to budite uvereni, treba da opravite mnogo toga u svom životu a naročito veze
koje ste možda izgubili. Nešto ćete uspeti da obnovite, nešto ćete omanuti ali imajte u vidu da bi sigurno bilo mnogo gore nego da ste ostali u MLM-u. Jer statistika je neumoljiva kada je u pitanju mrežni marketing.

Na primer, da li ste znali da sve nas NuSkin plaća isto kao i 90% svojih distributera? Niste? E pa, po njihovom preseku više od 90% članova nema prihode od NuSkina: VIDEO. Isto važi za mnoge MLM šeme, a naročito po Evropi i kod nas, gde nisu u obavezi kao u Americi da ispostave godišnje izveštaje o prosečnim provizijama.

Bonus praktični primer: Nekoliko pratilaca se javilo sa pitanjima u vezi ispravnosti sajta Costrategist, sa obzirom da se ova agencija reklamirala putem SMS poruka. Analizu ovog sajta možete pročitati na sajtu MLM prevara OVDE.

Nakon čitanja ovog intervjua, mislim da sam siguran da bih izbegavao ovo u širokom luku. Na primer, ako ovakav način rada funkcioniše i donosi profit, zašto je uopšte potrebno da novi članovi uplaćuju pakete? Zašto nije moguće da neko počne sa radom bez uplate paketa, da se ceo profit uplaćuje na račun agencije, a da agencija prenese novac članovima, pri čemu će uzeti određenu proviziju?

Mislim da na ovaj način agencija može prikupiti mnogo članova u kratkom roku, sa obzirom da u ovom slučaju nema prepreke za pristup agenciji, zbog čega bi logično i potencijalni profit agencije bio veći. Međutim, kada se uzme u obzir da postoji sličnost sa šemom Hello Future (ja ovo lično nisam znao dok nisam pročitao članak na sajtu MLM Prevara), postaje potpuno jasno da ovakve aranžmane treba izbegavati.

Imaš pitanje ili komentar?

    Želiš finansijsku nezavisnost? Moja e-knjiga sa praktičnim primerima je tu za tebe!

    Postovi po kategorijama

    BuyBitcoinswithVisaMcCard