Recenzija brokera - Update posle 6 meseci
Današnji video neće biti nimalo lep, iako sam ja po prirodi optimista i volim da vidim pozitivne stvari i da se fokusiram na neku pozitivu, ali se bojim da danas nema ničega što je pozitivno. Tokom ovih par meseci sam sedeo sa strane, posmatrao šta se dešava, nadao se da će biti bolje, ali se bojim da voz polako odlazi i da se iz ovog blata teško možemo izvući.
U današnjem videu pokušavamo da odgovorimo na pitanja: „Da li bilo ko od zaposlenih u domaćim brokerskim kućama razmišlja o korisnicima?“ i „Da li domaći brokeri pokušavaju da oteraju baš sve klijente koje imaju“. Odgovori vam se baš i neće svideti!
Sa obzirom da ovaj kanal okuplja investitore i sve one koji žele da investiraju, smatram da je jako bitno da se o svim temama priča otvoreno, pa čak i kritički ako situacija baš i nije najlepša. Sa obzirom da sam snimao serijal Recenzije brokera pre otprilike pola godine, red je da malo ispratimo šta se sve menjalo i da li se možda nešto popravilo.
Sa obzirom da je ovo Srbija, naravno da se ništa nije popravilo, što realno možete zaključiti i po tonu kojim sam počeo današnji video. Pa da krenemo redom po brokerima, pričaću onako kako mi padnu na pamet.
Definitivno najdramatičnija promena se dogodila kod brokera Tradewin 24, koji je dramatično promenio svoje uslove poslovanja i verujem oterao veliki broj svojih klijenata. Šta se tačno dogodilo?
- Kao prvo, klijenti su dobili obaveštenje da će klijenti dobiti nove račune, zbog čega neće biti moguća trgovina u trajanju od 4 dana. Ovo samo po sebi uopšte nije toliko strašno, ali predstavlja okidač za naredne korake
- Drugi, i možda najstrašniji korak se dogodio prvog aprila, ali bez onog aprililili. Naime, klijenti su na svoje mejlove dobili obaveštenje da broker počinje da naplaćuje održavanje računa u iznosu od 10 EUR mesečno. Ja zaista ne mogu da opišem koliko je ovaj potez loš za korisnike, jer sada pored transakcionih troškova odjednom morate da plaćate i neko magično održavanje računa od 10 EUR mesečno, što je apsolutno pogubno za male investitore.
- I treći korak, kojim su gotovo zaključali veliki broj investitora jeste činjenica da broker naplaćuje prenos pozicija kod drugog brokera u iznosu od 100 EUR po poziciji. Ovo nije toliko strašno ako ste pasivni investitor i investirate samo u 1 ETF, ali ako ste bili malo aktivniji i imate akcije npr. 10 različitih kompanija u portfoliju, vama će trebati 1,000 EUR da prebacite sve pozicije kod drugog brokera, što se naravno ne isplati. Ili možda da prodate akcije, pa da podignete gotovinu, ali taj pristup ima svoj problem zbog toga što kao prvo morate da platite porez na kapitalnu dobit ako ste u profitu, ili kao drugo možda baš sada nije vreme za prodaju tih akcija jer ste u gubitku. Zbog ovih skupih troškova ste vi gotovo zaključani kod trenutnog brokera i na koji god potez da se odlučite, biće jako skupo za vas. I da, umalo da zaboravim, trošak prenosa pozicija se uobičajeno kreće oko 50 EUR po poziciji, dok je kod Tradewina 24 iz nekog razloga duplo toliko.
I kada pogledamo sve ovo, postavlja se pitanje da li uopšte neka institucija u Srbiji brine o investitorima i da li neko iz tih famoznih institucija zaista nešto i radi osim što idu po konferencijama i hvale se kako je u Srbiji sve super i kako ima sve više investitora?
Po mom skromnom mišljenju, logičan sled događaja bi bio sledeći:
- Prethodno obaveštenje klijentima o planiranom uvođenju naknada, što bi dalo vremena klijentima da razmisle da li im novi uslovi odgovaraju ili ne
- Sa obzirom da je prenos pozicija u ime klijenata svakako izvršen, da se da mogućnost klijentima koji to žele da bez transakcionih troškova prodaju svoje pozicije
- I kao treće, klijentima koji ne žele da prodaju svoje pozicije, da se omogući besplatan prenos kod nekog drugog brokera, jer opet, Tradewin je svakako već prenosio pozicije sa starih računa na nove
Na ovaj način Tradewin ne bi stvorio armiju nezadovoljnih investitora, a sa druge strane ne bi došlo do opšteg nezadovoljstva kada je reč o investiranju. Na kraju krajeva, svaki nezadovoljan investitor će pričati svojim prijateljima o tome i moža će neko na osnovu te priče doneti odluku da ne želi da investira, što zaista mislim da je kontra-produktivno.
Da Tradewin ne bude usamljen, potrudio se i NLB Trader, koji je takođe odlučio da uvede promene u svoje poslovanje. Naime, u martu su korisnici NLB Trader aplikacije dobili mejl u kojem se navodi da banka planira da promeni svog ino-partnera, što bi trebalo da dovede do proširenja broja instrumenata kojima je moguće trgovati, ali i do potencijalnog smanjenja naknada za korisnike. Naravno, do smanjenja naknada još uvek nije došlo, čisto ako se neko nadao.
Međutim, taj mejl je sadržao jednu zanimljivu rečenicu: „Ukoliko pak odlučite da je u Vašem najboljem interesu da izvršite prenos portfolija na drugog depozitara, Banka pruža mogućnost svim korisnicima NLB trader aplikacije do 25.03.2024. godine, da prenos izvrše bez troškova.“, što na prvi pogled deluje kao da je banka dala mogućnost svojim korisnicima da pređu kod drugog brokera ako im situacija ne odgovara.
Međutim, naravno da postoji međutim u ovoj priči. Kada bi neko od korisnika kontaktirao brokera sa namerom da izvrši prebacivanje portfolija, dobio bi sledeći odgovor: „U vezi realizacije transfera FI na novog depozitara, obaveštavamo Vas da mi kao kastodi banka ne naplaćujemo naknadu za izvršenje DF naloga, ali naša ino kastodi banka ovu vrstu transfera naplaćuje 50 EUR po poziciji.“. Što je po meni apsolutni amaterizam od strane same NLB banke.
Mene kao krajnjeg korisnika apsolutno ne treba da zanima šta naplaćuje vaš ino partner, to je vaša stvar i to međusobno rešavajte. Ako ti kao broker meni kažeš da je transfer pozicija besplatan, ja zaista očekujem da je to besplatno. I ovim verujem da su doveli u zabludu veliki broj svojih klijenata.
I kao vrhunac cele priče, NLB Trader od sada koristi usluge Erste banke, čime mi otprilike možemo tačno da izračunamo koliko NLB zakida svoje klijente, jer sa jedne strane znamo NLB-ove uslove, a sa druge strane znamo i uslove kod Erste brokera, tako da vrlo lako možemo doći do toga da NLB uzima oko 10 EUR po transakciji za sebe. Naravno, mislim da ovde ne moram da govorim da je ovim potezom NLB maksimalno obesmislio tvoje poslovanje, jer realno vi kao klijent sada lepo odete u Erste, otvorite brokerski račun i u startu ste bolji nego u NLB-u.
A kada već pričamo o Erste banci, u oktobru prošle godine sam radio recenziju, za koju su mi rekli da će web aplikacija biti dostupna do kraja godine, samo eto nisu napomenuli do kraja koje godine. Njihovi potezi da dozvoljavaju drugim brokerima koji imaju svoje aplikacije da koriste Erste platformu mi tek nisu jasni, ljudi, sedite napravite tu aplikaciju i spustite naknade i budite najbolji u Srbiji, ja zaista ne znam šta tu nije jasno ili nije izvodljivo. Internacionalna ste kompanija, možete da zaradite, ali očigledno da nemate sluha.