Broker update – Erste, Ilirika, Tradewin, transfer na IBKR
Danas ćemo pričati o brokerima, jer se dogodilo par sitnica koje realno nisu dovoljne da svaki od brokera koje ću danas spomenuti dobije svoj poseban video, ali možemo danas uraditi mali update i spomenuti sve sitnice koje su se dogodile u poslednjih par meseci. Čisto kao mala napomena, ako ste došli zbog Portfolio Analize, ne bojte se, sledeće srede nastavljamo sa serijalom, samo sam smatrao da su ove vesti bitnije za ovu sredu. Uglavnom, toliko za uvodni deo, hajdemo na novitete iz sveta brokerskih usluga!
Erste broker
Kako su naveli na svom sajtu, Erste brokeri su u rad pustili svoju web aplikaciju koja bi trebala da olakša ispostavljanje naloga ka brokerima od strane klijenata, kao i da omogući klijentima lakše praćenje svojih pozicija. Iako su na prvu ovo odlične vesti, nije ni ovo moglo da prođe bez kontroverzi. Kao prvo, zanimljivo je da mnogi klijenti Erste brokera uopšte nisu ni obavešteni da je aplikacija puštena u rad, a kao drugo, Erste na svoj sajt nije stavio ni jednu jedinu sliku kako ta aplikacija izgleda i šta klijenti mogu da očekuju da vide.
Na osnovu ovih informacija možemo doneti jedan od dva zaključka:
- Možda marketing tim Erstea nije uradio dobar posao i nije iskomunicirao ovu novinu dovoljnom broju ljudi (što iskreno sumnjam da je slučaj, ali dobro) ili
- Erste je krenuo u puštanje aplikacije u rad i određeni klijenti su obavešteni, ali je čak i taj mali broj klijenata uočio probleme u aplikaciji, zbog čega je puštanje aplikacije u rad usporeno dok se ti problemi ne reše. Ovo mi deluje kao realističniji slučaj, pre svega jer znamo kolike probleme je Erste imao kada je uvodio novu verziju e-Bankinga, ali da ne bude da ja nešto loše govorim, čuli ste informaciju pa prosudite sami šta se dešava 🙂
Spor Tradewin - NLB
Kada je reč o sporu između Tradewin-a i NLB banke, rešenje situacije se još uvek ne nalazi, verujem da se NBS do sada već umešala, čudi me kako rešenje problema još uvek nije doneto.
Ja sam poslao upit na par adresa u okviru NLB banke, čisto kako bih imao neku precizniju informaciju, ali su ti mejlovi uglavnom bili ignorisani ili prebacivani na neke druge osobe, koje su onda ignorisale mejl. Malo sam razgovarao sa nekim privatnim kontaktima iz drugih banaka, koji su mi rekli da je ovo sasvim uobičajeno, pogotovo dok je u toku neki postupak. Međutim, možda će ljudi iz TW biti zainteresovani da čuju sledeći segment, gde ću objasniti kako je individualni investitor uspeo da natera NLB Banku da izvrši transfer ka IBKR.
Prenos na IBKR
A sada, kada već pričamo o NLB banci i transferu na IBKR, moram da vam javim da je jedan gledalac uspeo da prenese novac iz NLB banke na IBKR, uz napomenu da taj gledalac nije klijent kod TW24, već je direktan klijent IBKR. Ako se pitate zašto je ovo tako bitna vest, pa vest je zbog toga što su do sada samo Yettel banka, Raiffeisen i AIK banka bile jedine banke koje su vršile transfere ka IBKR bez velikih problema. Međutim, ovo oko NLB banke menja stvari. A kako se ovo dogodilo?
Kao i do sada, individualni klijent je otišao u banku i želeo da prenese novac na IBKR, gde je dočekan sa informacijom da mu je potrebna i potvrda od IBKR na kojoj će se nalaziti informacije o tome koje akcije želi da kupi, koju količinu tih akcija i po kojoj ceni. Navodno, NBS traži te informacije. Problem je samo u tome što nijedan broker, pa ni IBKR ne može da zna šta će njegovi klijenti kupiti preko platforme.
Međutim, osoba koja mi se javila se dosetila i dostavila informaciju o planiranim investicijama u slobodnoj formi, znači otštampano, potpisano i lično odneto u filijalu NLB Banke. Znači, ovo nije zvanična potvrda brokera, već dokument u slobodnoj formi koju je dostavi investitor. Ali, ovo je bilo dovoljno da uplata ka brokeru prođe, a osoba iz naše priče je nakon toga izvršila investicije u skladu sa svojim planom, a nakon čega je dostavio banci zvanični „Trade Confirmation Report“ sa IBKR portala, čisto kako bi dokazao da je sve što je obećao i uradio. Službenica je taj dokument sačuvala u svojoj arhivi, čisto ako neko kasnije bude postavio pitanje.
Eto, vrlo je zanimljivo da je ovo prošlo i da može predstavljati način da se zaobiđu ograničenja banaka oko transfera ka IBKR, ali opet moram da kažem da će mnogo zavisiti od službenika banka na kojeg naletite, ali takođe da se procedure opet promene po nekom slobodnom nahođenju banaka. Takođe, ovo nije dugoročno rešenje jer zahteva dva odlaska u banku, jednom da podnesete dokumentaciju i izjavu, a drugi da odnesete potvrdu, a realno niko nema vremena za to. U svakom slučaju, jedva čekam implementaciju SEPA sistema jer bi u tom slučaju sve trebalo da bude lakše kada je reč o ino-transferima.
Ilirika
I za kraj današnjeg apdejta, imamo jedan bitan update koji se tiče Ilirika brokera. Naime, nisam siguran da li su se uslovi trgovine izmenili u međuvremenu, ili možda ja nisam dobio tačne informacije kada sam pravio video, u svakom slučaju, saznao sam da podaci koje sam vam prezentovao kod recenzije Ilirika brokera više nisu aktuelni i red je da ažuriram tabelu sa pregledom uslova.
Kao prvo, saznao sam da postoji Safekeeping Fee, tj. naknada za čuvanje Hartija od Vrednosti i da ona iznosi 0.3% od vrednosti vašeg portfolija na godišnjem nivou. U slučaju našeg pregleda, mi pretpostavljamo da tokom godine držite portfolio od 50,000 EUR i u tom slučaju će kod Ilirike safekeeping fee iznositi 150 evra!
Ako vas buni kako se računa safekeeping fee, on se računa na osnovu vrednosti vašeg portfolija tokom godine, gde je sasvim normalno da se ukupna vrednost vašeg portfolija menja jer se menjaju i cene akcija i ETF-ova na berzi. Ali čisto kao jedan jednostavan primer, možemo reći da se na kraju svakog radnog dana ukupna vrednost vašeg portfolija pomnoži sa 0.3%/365 i to je dnevni iznos safekeeping naknade. Kada to uradimo za svaki dan u godini i saberemo ove sitne iznose, dobićemo ukupni safekeeping fee za celu godinu. Ovo je uprošćeni primer, ali čisto da razumete da će ova naknada vremenom rasti onako kako raste i vaš ukupan portfolio.
Mislim da ni ne moram da vam naglašavam da je ova naknada u inostranstvu već odavno izumrla i da većina brokera u inostranstvu ovo ne naplaćuje, pre svega zato što se ovo naplaćivalo dok se akcijama trgovalo u formi papirnih sertifikata, pa je bilo potrebno adekvatno čuvanje, evidencija i sl. Sa obzirom da se na berzama odavno trguje elektronski, i potreba za ovom naknadom je nestala.