Black Friday i potrošnja

Dani postaju sve kraći, uveče je sve hladnije i hladnije, gužve po gradovima su sve veće, što sve zajedno može značiti samo jedno – polako nam dolaze zimski meseci novembar i decembar, a sa njim i prava šoping euforija (pre svega Black Friday, pa onda i sve ostalo).

Verujem da ćete na ovom mestu pomisliti kako ću vam sigurno reći da ove zime ne treba da kupujete ništa i kako biste trebali da izbegavate izlaske iz kuće, jer na kraju krajeva, kod kuće je najjeftinije, međutim, to nije tako. U ovom videu ću vam objasniti kako možete da kupujete bez griže savesti. Idemo!

Sa obzirom da se nalazimo u poslednjim danima oktobra, mislim da je pravo vreme da porazgovaramo o budžetiranju i zdravoj potrošnji jer su pred nama razni praznici i šoping vikendi i smatram da bi trebalo da postavimo stvari na mesto.

Hajde da krenemo od početka, a smatram da je budžet uvek dobar početak. Ako bih morao da objasnim budžet u jednoj rečenici, rekao bih da je to dokument koji sadrži vaše planirane prihode i troškove u određenom periodu, a najčešće je to mesec dana. Ovo je najosnovnija formulacija, budžet uvek možemo komplikovati tako što ćemo potrošnju podeliti u kategorije, pa onda definisati pravila, tj. koliko će svaka kategorija maksimalno uticati u ukupnoj potrošnji itd. itd.

Ali, postoje dva velika pravila koja bih želeo da vam predložim da implementirate u svoj proces budžetiranja:

  • Troškovi uvek moraju biti niži od Prihoda, i još
  • Kada saberemo Troškovi + Štednja treba da dobijemo Prihode, tj. da moramo da rasporedimo sav novac koji zaradimo. Znači, svaki dinar ima svoju tačno određenu svrhu!

Ono šta bih želeo odmah da vam kažem – apsolutno nemam problem da se opustite i kupujete ono što vam se sviđa tokom ove zimske sezone! Ali, uvek ima ALI. Šta za mene znači dobra kupovina, pogotovo sada kada u novembru krenu Black Friday rasprodaje:

  • Kao prvo, ja unapred identifikujem šta mi je potrebno u nekom kraćem i srednjem roku. Na primer, trebaju mi cipele, jakna, majice šta god. Ali, bitno je da znam šta mi treba pre nego što uđem u taj tržni centar. U suprotnom, kada se vi pojavite ispred na primer nove Zare i vidite tih par hiljada kvadrata prostora popunjenih novom odećom, a ne znate unapred šta vam treba, potrošićete dosta vremena lutajući po radnji, a svaki minut duže koji provedete u lokalu znači i veću šansu da kupite nešto impulsivno. Ovaj korak najčešće rezultira listom na kojoj će se nalaziti Ime prodavnice – Proizvod koji mi treba – i njegova trenutna cena.
  • Kao drugo, moje želje su jedna stvar, a sasvim je drugo da li ja u svom budžetu imam mesta da tu želju ispunim. U ovom koraku proveravam svoj budžet za naredni mesec i gledam da li imam prostora za tako nešto. Ovde moram odmah da kažem da ja vrlo dobro poznajem sebe, pratim svoje troškove evo već osam godina i apsolutno znam kada će mi šta trebati, tako da ću gotovo sigurno imati prostora u budžetu.

Međutim, ako ste vi na početku svog finansijskog puta i tek sređujete svoje finansije, gotovo je sigurno da nećete imati pojma koliko trošite mesečno, i to je OK. To znači da ćete vi samo imati jedan mali dodatni korak, a to je da ćete prvo morati da zapisujete svoje troškove, u idealnom slučaju par meseci, čisto kako biste stekli osećaj o tome gde vam ide novac.

  • I kao treći korak, koji je možda i najlakše, jeste praćenje najava i akcija. Ionako smo svi na društvenim mrežama, ne košta vas ništa da zapratite svoje omiljene radnje, tržne centre, supermarkete, pijace, gde god da najviše kupujete i da pratite objave o predstojećim akcijama. Ako se pojavi proizvod sa spiska koji je napravljen u prvom koraku, proverite cenu i vidite da li vam je popust dovoljno atraktivan. Ako jeste, pravac prodavnica i šoping.

Ovako otprilike izgleda moj proces, možda ćete vi malo ovo prilagoditi sebi, ali generalno biste trebali da razmišljate o sledećim fazama kupovnog procesa:

  • Planiranje svojih potreba – što finansijski, što vremenski (ovde dolazimo do odgovora kada mi nešto treba i koliko to košta)
  • Planiranje svojih finansija – da mi obezbedimo finansijska sredstva u vreme kada nam treba neki proizvod
  • Praćenje situacije na tržištu – da li ima akcija, kada su akcije, da li će možda proizvod poskupeti u nekoj bližoj budućnosti pre nego što budu bilo kakve akcije i
  • Kontrola svojih emocija u svim fazama ovog kupovnog procesa – ovo znači da realno procenite svoje potrebe, da domaćinski upravljate svojim finansijama i da ne iskoristite ušteđevinu na nešto što niste planirali

Možda ćete ići nekim drugim redosledom, možda ćete dodati još nešto što vama prija, apsolutno je OK. Na kraju krajeva, ako imate proces koji vama prija, veća je šansa da ćete ga se pridržavati, a ja sam ovde samo da vam dam ideju šta sve možete da uradite u svojim finansijama. Ono što moram da vam kažem je, ako formirate svoj proces kupovine na ovaj način, vrlo je verovatno da vam budžet neće biti ona strašna stvar koja vas ograničava, već naprotiv, stvar koja vam daje slobodu da kupujete bez griže savesti zato što znate da ste neku kupovinu planirali i na vreme obezbedili finansije za tu kupovinu.

Moj stav je da budžet služi da vi sami sa sobom, ili sa vašom familijom, identifikujete vaše sfere interesovanja i da za njih obezbedite dovoljno novca, dok ćete sa druge strane štedeti na onim kategorijama potrošnje koje vam ne znače i koje vam ne donose nikakvu radost. Obratite pažnju da u ovom videu nisam pričao o investiranju, koje dolazi kao velika nagrada nakon što sredite svoju potrošnju, i to samo zato što ćete nakon sređivanja potrošnje doći do kapitala za investiranje.

Za kraj, preuzmite odgovonost za svoje finansije i svoju potrošnju, rezultat će doći kroz par meseci. Pozdrav!

Imaš pitanje ili komentar?

    Želiš finansijsku nezavisnost? Moja e-knjiga sa praktičnim primerima je tu za tebe!

    Postovi po kategorijama